Namen svetovalne službe je prispevati k uspešnosti vzgojno-izobraževalnega zavoda kot celote in vanj vključenih posameznikov. Eden temeljnih ciljev vzgoje in izobraževanja, ki je tudi temeljni cilj svetovalne službe, je zagotavljanje optimalnega razvoja posameznika ne glede na spol, socialno in kulturno poreklo, veroizpoved, rasno, etnično, narodno pripadnost, jezik ter telesne in psihične značilnosti oz. razvojne posebnosti. Ta cilj dosega z zagotavljanjem varnega, spodbudnega in vključujočega vzgojno-izobraževalnega okolja.
Svetovalni delavec pri svojem delu upošteva razvojne in pedagoške potrebe vseh otrok in mladostnikov ter specifične potrebe posameznih otrok in mladostnikov na vseh petih področjih svetovalnega dela.
Glavna naloga svetovalne službe je, da se na podlagi svojega posebnega strokovnega znanja in na strokovno avtonomen način vključuje v kompleksno ukvarjanje s pedagoškimi, psihološkimi in socialnimi vprašanji v vzgojno-izobraževalnem zavodu. Svetovalni delavci so skupaj z drugimi udeleženci odgovorni za soustvarjanje pogojev za optimalni razvoj in učenje vseh posameznikov oz. za doseganje njihove dobrobiti/blagostanja.
Svetovalna služba si prizadeva za doseganje ciljev s tremi med seboj povezanimi in prepletenimi vrstami dejavnosti, in sicer z razvojnimi, preventivnimi in dejavnostmi pomoči, ter deluje po naslednjih načelih:
- načelu strokovnosti,
- načelu strokovne avtonomnosti in odgovornosti,
- načelu sodelovanja, interdisciplinarnosti in timskega dela ter
- načelu aktualnosti in razvojne usmerjenosti.
Svetovalno delo poteka na treh ravneh:
- delovanje na ravni vzgojno-izobraževalnega zavoda,
- delovanje na ravni skupine/oddelka in
- delo s posameznikom in zanj.
Svetovalni delavec z namenom razvojnega in preventivnega delovanja oz. neposrednega zagotavljanja pomoči individualno ali skupinsko svetuje in sodeluje z otroki in mladostniki, vzgojitelji in učitelji, vodstvom ter drugimi zaposlenimi v vzgojno- izobraževalnem zavodu, s starši, zunanjimi ustanovam in drugimi kompetentnimi strokovnjaki.
Področja delovanja šolske svetovalne službe:
- Varno, spodbudno in vključujoče okolje;
- Celostni razvoj in dobrobit/blagostanje učencev;
- Učenje in poučevanje;
- Vzgojno-izobraževalni prehodi;
- Razvoj vzgojno-izobraževalnega zavoda in profesionalni razvoj.
Svetovalni delavec si znotraj osnovnih področij dela in nalog v skladu s svojo strokovno usposobljenostjo avtonomno izbere prioritetne naloge.