Nauči se pametno učiti

Namenjeno učencem ob začetku šolskega leta

Na kratko in enostavno je razloženo in s primeri podkrpljeno, kako se hitro učiti in doseči dolgotrajno pomnenje tistega kar ste se učili.

KAJ JE PAMETNO UČENJE? ALI OBSTAJA TUDI NE PAMETNO UČENJE?

O seveda obstaja ne pametno učenje. To je običajno učenje večine učencev. Tisti, ki se učijo na ne pameten način je lahko prepoznati potem, da jim je UČENJE TEŽKO in ga ne marajo.

Vsi, ki so se naučili učiti na pameten način, imajo učenje radi.

3 glavne značilnosti ne pametnega učenja:

  1. Velikokrat moraš ponoviti, da bi se kaj naučil!
  2. Veliko časa izgubljaš z vračanjem na tisto kar si pozabil!
  3. Ko si končno zapomniš tisto kar je potrebno, se ti vedno znova dogaja, da po tednu ali dveh polovico vsega pozabiš!

3 glavne značilnosti pametnega učenja:

  1. Hitro se učiš!
  2. Ni ti potrebno ponavljati!
  3. Z lahkoto se spomniš tistega kar si se naučil in dolgotrajno pomniš!

Najboljše od vsega je, da se lahko vsakdo nauči pametno učiti.

PRVI TRIJE NASVETI ZA PAMETNO UČENJE

  1. Nikoli se ne uči dlje od pol ure na enkrat. Zato ker so možgani po pol ure intenzivnega dela na zapomnitvah preobremenjeni z informacijami in se njihovo delovanje upočasni. V kolikor nadaljuješ brez odmora, začenjaš izgubljati čas, rezultat tvojega učenja je vse slabši.
  2. Po pol ure intenzivnega učenja napravi 10 minutni odmor. V tem kratkem odmoru napravi neko fizično delo npr.: operi posodo, pospravi stvari v svoji sobi… Mimogrede odpri okno, globoko dihaj in popij kozarec vode. (POZOR: v času odmora se ne ulezi ali nalepi nosu na ekran računalnika ali pametnega telefona, ker se ti potem ne bo dalo več učiti.) Manjše fizično delo opravi zato, ker možgani delajo aktivneje če se gibljemo, kot pa kadar sedimo, ker gibanje omogoča boljšo preskrbo s kisikom. Poleg fizične aktivnosti je zelo pomembna tudi hidracija, ker možgani za umsko delo potrebujejo vodo (ne sok, ne colo, ne energetski napitek ampak VODO). Fizična aktivnost v času odmora je mnogostrano koristna. Med tem, ko dihaš in se gibaš, se informacije s katerimi si napolnil možgane ”vležejo” in s tem se ponovno sprosti prostor za nove informacije. Poleg tega si po desetih minutah dela, katerega ne opravljaš rad, komaj čakaš, da se ponovno vreš k učenju.
  3. Noč pred ocenjevanje se ne uči ampak spi in to zato, ker je spanje čas, ko tvoji možgani v miru procesirajo tisto s čimer si jih zasipal v budnem stanju. Urejajo, razvrščajo, povezujejo in shranjujejo v “predal” dolgoročnega pomnenja tako, da se boš z lahkoto spomnil, ko ti bo nekaj od tega potrebno. Če možganom ne daš priložnosti, da opravijo to nalogo, v kateri tvoji možgani v resnici uživajo, potem boš zjutraj vstal in v glavi boš imel zmedo in kot nalašč se ne boš mogel spomniti tistega kar v danem trenutku potrebuješ.

Zajeta slika

UČENJE OD ČRKE DO ČRKE, OD BESEDE DO BESED, vbistvu ni slab način učenja, je pa zelo počasen in v sebi skriva eno past: najprej se učiš ogromno malenkosti- detajlov in se trudiš, da si jih vse zapomniš, nato pa si na temeljih teh podrobnosti konstruiraš”veliko sliko”. Največkrat pa je ta ”velika slika” popačena, ker nekatere podrobnosti v mozailu velike slike enostavno manjkajo, nekatere si morda napačno razumel, nekater pa si morda napačno povezal ( nekako tako kot v igri gluhi telefon).

ZUMIRANJE

Zumiranje je hitro in pametno učenje, ki se prične z veliko sliko. Velika slika je koncept, ideja, pravilo, princip, neka večja celota katero se učiš. Ko ti je VELIKA SLIKA jasna in popolna v glavi potem ”zumiraš” in se osredotočiš na detajle katere se je potrebno naučiti in jih povezuješ z veliko sliko.

UČENJE OD DO ČRKE DO ČRKE

Zajeta slika1

UČENJE Z ZUMIRANJEM

Zajeta slika3

BRANJE SNOVI (VSEBINE) V NAPREJ – je odličen način učenja z zumiranjem.

Samo enkrat napravi ta preizkus. Preberi vsebino naslednje učne snovi v naprej, doma. Prepoznaj ”veliko sliko”, nato si naredi kartice za hitro učenje ali pa si naredi povzetek snovi, lahko pa si narediš tudi ”švinglce”. Pri pouku nato pozorno poslušaj kako tvoj učitelj razlaga snov pri uri.

OPAZIL BOŠ DVOJE STVARI

  1. Več kot 2/3 kar učitelj razlaga ti že znaš
  2. Učitelj bo pri uri poudaril nekaj kar ti je pri tvojem branju v naprej ”ušlo” in je pomebno, ali pa morda nisi natančno razumel (zato pri učiteljevi razlagi imej našpičena ušesa).

V kolikor ti nek zapleten del tudi po učiteljevi razlagi ni povsem jasen, SI VELIK ZMAGOVALEC in sicer zato, ker natančno veš česa ne znaš zato VPRAŠAJ. Pameten način učenja tako skrajšuje čas učenja. Ne razumno veliko časa zgubljamo za učenje nečesa, ko se poskušamo naučiti nekaj kar ne razumemo.

Vprašaj, če česar ne razumeš, naj te ne bo sram. Samo luzeri mislijo, da vse vedo in da se od nikogar nimajo ničesar naučiti. Samo hepani nikoli nimajo vprašanj, vedno samo odgovore.

KARTICE ZA HITRO UČENJE

Kartice za hitro učenje so eden od načinov pametnega zapisa zabeležk. Namesto v zvezek si zabeležke zapisuj na kartice. Na lice kartice zapiši ključno besedo ali neko pomembno vprašanje, a na hrbtno stran zapiši odgovor oziroma razlago. Ko se želiš učiti vzameš v roke svoje kartice in jih obrneš tako, da je lice kartice obrnjeno proti tebi, prebereš vprašanje in odgovoriš, (če znaš), obrneš kartico in prebereš in preveriš tvoj odgovor. Če je odgovor dober, odložiš kartico na stran, če pa ni vrni kartico v kup k ostalim. Kartice obračak tako dolgo, da se znebiš vseh kartic.

Zajeta slika5    Zajeta slika4

Pri učenju s pomočjo takšnih kartic varčuješ s časom in z živci in ne ponavljaš 100X vsega, ampak se koncentriraš samo na tisto kar res ne znaš. 

 CORNELLOVA METODA DELANJA ZAPISKOV

TUKAJ NAPIŠI NASLOV SNOVI

POLJE 2

Tukaj urejaš zapise iz polja 1. V obliki zapisa zapiši glavno idejo, nato pa po nekem vrstnem redu ključnih besed uredi svoje zapiske.

 

v kolikor narediš tako, boš kasneje za učenje potreboval učbenik samo za dopolnjevanje tistega česar ne znaš ali za razjasnitev tistega kar ti je bilo nerazumljivo.

 

PAMETNO UČENJE JE UČENJE IZ TEGA POLJA

POLJE 1

V to polje delaš zapiske metem , ko berš ali poslušaš razlago. To so tvoji zapiski, ni pravila kako jih boš delal. zapisuješ tisto kar se tebi zdi pomembno. NE PREPISUJ OD ČRKE DO ČRKE, BESEDE DO BESEDE, stavkov iz učbenika ali tistega kar slišiš. Zapisuj samo ključne beseda ali nariši diagram, skico ali neko vrsto grafičnega prikaza. Lahko zapišeš tudi vprašanje o tistem česar ne razumeš. Zapiši, če ti je na pamet padel kakšen dober primer.

te zabeleške so lahko neurejene takšne, da se samo ti znajdeš v njih. Ni pomembno kaj si drugi mislijo o tvojih zabeležkah. Pomembno je samo ta, da jih po predavanju čim hitreje pregledaš in urediš v POLJU 2, da ne pozabiš in da si kasneje ne razbijaš glave s vprašanjem, kaj te škrbine v zpiskih pomenijo.

 

 

POLJE 3

Tukaj s svojimi besedami povzameš v dveh treh kratkih povedih o čem teče beseda v obravnavani snovi. Ne citiraj tujih besed, povzami s svojimi besedami, lažje si boš zapomnil

CORNELLOVA METODA JE ZELO PODOBNA PAUKOVI METODI

 

PIRAMIDA UČENJA

KOLIKO SI BOŠ ZAPOMNIL PO DVEH TEDNIH, ČE SE BOŠ UČIL NAČIN

 Zajeta slika6

  1. Ali opaziš v piramidi učenja, da je popolnoma ne koristno brati in ne beležiti ali sedeti pri uri in ne delati zapiskov. Polovico tega kar vidiš z gledanjem boš v dveh tednih popolnoma pozabil.

ZAKAJ JE TAKO

Zato, ker so možgani zasipani z nenormalno velikim številom informacij in se branijo na zelo enostaven način. ENOSTAVNO POZABIJO – BRIŠEJO – DELEJTAJO.

Najprej brišejo tisto kar smo se naučili na pasiven način. Tisto kar smo dobili servirano, kar smo samo brali, gledali, poslušali, sami pa pritem nismo ničesar počeli, ni nam bilo potrebno veliko razmišljati in posploševati, samo vsrkavali kot spužve. Naši možgani se tega najprej znebijo.

  1. Morda opažaš, da si najbolje zapomniš tisto pri čemer si aktivno sodeloval: govoril, predstavljal, razlagal, razjasnjeval, izdeloval s svojimi rokami.

ZAKAJ JE TAKO

Zato ker je delo vedno povezano s čustvi. Naši modri možgani obožujejo zapomnitve za vse kar je povezano s čustvi. Torej pametno učenje od tebe zahteva, da si aktiven, kreativen, da sodeluješ v aktivnostih pri pouku, delaš naloge… Tisti, ki samo sedijo kot klade in čakajo, da jim učitelj vlije znanje v glavo se učijo NEPAMETNO.